تبلیغات
Adventure Games , Movies & Animation - معرفی تخصصی بازیهای ادونچر
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

معرفی تخصصی بازیهای ادونچر

بازیهای ادونچر(ماجراجویی) عضوی از خانواده ی بزرگ بازیهای ویدئویی است. در دهه ی 1970 برای اولین بار از اصطلاح بازیهای ادونچر استفاده شد ، پایه ی اصلی این سبک را داستان تشکیل میداد. میدانیم که در بیشتر بازیهای ادونچر بازی به صورت یک نفره انجام می گردد ، شاید به دلیل آنکه کنترل دو نفره ی بازی از زیبایی داستان ، یعنی پیکره ی اصلی بازیهای ادونچر می کاهد و بیشتر از آنکه این سبک بازی به گیم پلی توجه کند بر روی داستان تمرکز کرده است. 

بقیه ی مطالب در ادامه ی مطلب

سبک های بازی های ادونچر

بازیهای ادونچر دارای تنوع بالایی هستند و در سبک های مختلفی ظاهر شده اند مانند: فانتزی ، تخیلی ، راز انگیز ، ترسناک و کمدی . به همین جهت بازی ادونچر میتواند تمام گروه های سنی را پوشش دهد.
سبک فانتزی: محیط در این سبک شاد و کمی کودکانه به نظر میرسد ، بیشتر بازیهای این سبک جزو بازیهای کمدی نیز به شماره میروند.
برای مثال میتوان بازیهای Ceville , A Vampyre Story و So Blonde را نام برد.

سبک تخیلی: همان طور که از نامش پیداست به بازیهایی تعلق میگیرد که دارای داستانی غیر واقعی هستند و یا اینکه در آینده میتوانند تحقق یابند. بیشتر بازیهای این سبک کمی نیز دارای چاشنی فانتزی اند.
از این سبک میتوان بازیهای Syberia , Dreamfall و The Longest Journey را نام برد.

سبک راز انگیر: در این سبک بیشتر هر چیز دیگر رمز و راز در بازی موج میزند ، به عبارتی شما داستان را ادامه میدهید تا پرده از رازی بردارید و اکثر مواقع در پایان بازی شوکی به شما وارد میشود.
برای مثال میتوان بازیهای Still Life , Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper و Secret Files را نام برد.

سبک ترسناک: ترس و وحشت به خاطر هیجان زیادی که به انسان وارد میکند همواره طرفداران خود را در هر سبکی پیدا میکند ، حتی ادونچر. البته شاید بازیهای ادونچر نسبت به دیگر بازیها ترس کمتری به شما انتقال دهند.
از این سبک میتوان به بازیهای Jack the Ripper , Dracula 3 و Dracula: Origin اشاره کرد.

سبک کمدی: هر بازی ادونچری که شما را به خنده بیاندازد شامل این سبک نیز میگردد.
مانند: Wallace & Gromit's Grand Adventures , Sam & Max و Secret of Monkey Island

خصوصیات بازیهای ادونچر

سه رکن اصلی در یک بازی ادونچر مشاهده میشوند : روایت داستان ، اکتشاف و معماها.

روایت داستان:همان طور که میدانید مهم ترین عامل جذب بازیهای ادونچر داستان آنها میباشد. به همین دلیل موضوع ، نحوه ی روایت ، شخصیت ها ، فلاش بک های موجود در بازی و... نقش بزرگی در یک بازی ادونچر ایفا میکنند. در یک بازی ادونچر داستان بیشتر از همه توسط گفتگو با شخصیت ها ، و نوشته های موجود در بازی مشخص میشود. البته سبک بازی نیز نقش مهمی در نحوه ی روایت داستان دارد.

اکتشاف:پیدا کردن وسایل مورد نیاز و استفاده از آنها برای پیشروی در بازی یکی خصوصیات بازی های ادونچر است. البته شاید بعضی از افراد جستجوی سانتی متر به سانتی متر محیط بازی را به خاطر پیدا کردن یک وسیله کاری خسته کننده بدانند.
برای همین بعضی از شرکت های بازی سازی ( مانند The Adventure Company) کلیدی را برای نشان دادن تمامی وسایل موجود در بازی تعیین کردند (مانند بازی Dracula: Origin , Ceville و A Vampyre Story ) ، ولی باز برخی افراد استفاده از این نوع ترفند ها را نوعی تقلب در بازی خواندند.

معما ها:یکی از مهم ترین خصوصیات بازی های ادونچر معماهای متنوع درون بازی است که به دو دسته ی اصلی تقسیم میشوند:
1- معماهایی که نیاز به اطلاعات از پیش تعیین شده دارند 2- معماهای ذهنی

1- معماهایی که نیاز به اطلاعات از پیش تعیین شده دارند: معمولا برای حل این معماها باید از سر نخ های موجود در بازی کمک گرفت ، به عبارتی اگر شما قسمت اکتشاف را به درستی انجام ندهید در قسمت معماها به مشکل بر میخورید. متن های موجود در بازی نقش اصلی را در حل این معماها بر عهده دارند.
2- معماهای ذهنی: هر گونه معماهایی که دارای یک قاعده ی خاص باشد در این گروه قرار خواهد گرفت. در حل اینگونه معماها تنها ذهنتان میتواند به شما کمک کند. هیچ وقت در حل این گونه معماها عجله نکنید ، زیرا در اکثر بازیهای ادونچر در این قسمت محدودیت زمانی نخواهید داشت. ابتدا تلاش کنید رابطه ی ریاضی خاصی که معمای مورد نظر از آن پیروی میکند را کشف کنید و سپس توسط رابطه ی بدست آمده معما را حل نمایید.
البته برخی از معماها نیز ترکیبی از دو نوع معمای ذکر شده هستند.

گرافیک بازیهای ادونچر

Text Adventures:اولین بازی ادونچری که ساخته شد یک بازی text adventure (ادونچر نوشتاری) بود. (بعد ها به آن interactive fiction یا IF نیز میگفتند)
در این گونه بازیها ، داستان بازی به گونه ای گفته میشد که بازیکن خود را درون بازی تصور کند. و در مورد شخصیت ها توضیح زیادی داده نمیشد ، تا بازیکن بتواند خود را جای او تصور نمیاد. معمولا بازیکن برای ارتباط با بازی باید از یک فعل یا اسم مشخص کمک میگرفت.
در دهه ی 1970 William Crowther بر نامه ای طراحی کرد و نام آن را Adventure (ادونچر) گذاشت. او با کمک PDP-10 این بازی طراحی کرد که حجم آن تنها 300 کیلو بایت بود. تصویری از این بازی
شرکت های Adventure International, Infocom, Level 9 Computing, Magnetic Scrolls و Melbourne House شرکت هایی بودند که بازیهای ادونچر نوشتاری را تولید میکردند. از محبوب ترین بازیهای آن زمان میتوان سری بازیهای Zork را نام برد.
از آنجایی که این بازیها دارای گرافیک نیستند به آنها No graphic هم میگویند.

Hand drawn 2D:این نوع گرافیک همانند نقاشی هایی که بر روی کاغذ کشیده میشوند به صورت دستی انجام می گیرد. این گرافیک در دهه ی 1990 طرفدار بسیاری داشت ، البته هنوز هم برای زمینه بعضی از بازیها استفاده میگردد. برای این کار تصویر طراحی و سپس اسکن شده و وارد رایانه میگردد و یا اینکه به صورتی دیجیتالی طراحی میگردد مانند D-paint . این گرافیک بیشترین هزینه و زمان را نیازمند است.
به عنوان مثال میتوانیم به بازی The Curse of Monkey Island برای این نوع گرافیک اشاره کنیم.

Pre-rendered:در این حالت تصاویر موجود در بازی از قبل رندر شده اند و مانند یک فیلم به نمایش در می آیند. بازی ادونچر زیادی از این تکنیک استفاده کرده اند. این گونه بازیها نیاز به سیستم پایین تری برای اجرا خواهند داشت در عین حال گرافیک آنها نیز قابل قبول است. در بعضی از مواقع محیط به صورت pre-rendered و شخصیت ها به صورت Real time رندر میشوند. به این گونه بازیهای 2.5D نیز میگویند.
مانند بازیهای مشهوری چون The Longest Journeyو Syberia.
در بازیهای Pre-rendered زاویه های تصویر ، زاویه هایی مشخص و ثابت هستند و تغییری نمی کنند.

Full motion video:برخی از بازیهای ادونچر از ترکیب کارهای کامپیوتری و فیلم به وجود می آیند ، به عبارتی از صحنه هایی مخصوص فیلم برداری میشود و سپس این فیلم ها را درون یک برنامه رایانه ای قرار میدهند تا تبدیل به یک بازی شود. مانند بازی Dark Side of the Moon.

Real-time:در این نوع گرافیک تصاویر بازی در هنگامی که بازیکن در حال انجام بازی است رندر میشوند ، این گرافیک باعث میشود که بازیکن بتواند با دست باز تری بازی را انجام دهد. در اکثر موراد بازیهای Real-time به صورت سه بعدی طراحی میشوند.
برای مثال فرض کنید در یک مکان سه بعدی ایستاده اید ، شما میتوانید به هر کجا که بخواهید بروید. اما در سبک های دیگر محیط بازی ، مانند نقاشی روی یک صفحه ی کاغذ است.
برای این گرافیک میتوان بازیهایی چون Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper , Still Life 2 و Gabriel Knight 3 را نام برد.

کنترل بازیهای ادونچر

کنترل بازی های ادونچر امروزی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:

Direct control :در بازی که دارای چنین کنترلی باشد ، میتوانیم شخصیت مورد نظر را توسط صفحه کلید یا gamepad کنترل کنیم. البته زیبایی استفاده از این کنترل بیشتر در بازی های Real-time به چشم میخورد ولی با این حال بازیهای Pre-renderedـی چون Still Life و Syberia نیز چنین کنترلی را دارا بودند.
در هنگامی که بازی مورد نظر Real-time باشد ، کنترل بازی شباهت زیادی به یک بازی Action-Adventure پیدا میکند.
مانند بازیهای The Da Vinci Code و Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper

Point-and-click :شاید نام این کنترل برای بازیهای ادونچر مشهور تر باشد. در این نوع کنترل شما باید شخصیت مورد نظر را تنها با موس خود هدایت نمایید.
مانند بازیهایی چون Ceville و So Blonde .
لازم به یاد آوری است که این نوع کنترل نیز هر دو گرافیک Real-time و Pre-rendered را شامل میشود.

برخی مواقع سازندگان بازی هر دو کنترل را برای راحتی بازیکن در بازی خود فعال میسازند ، مانند دو بازی Still Life و Syberia که قبلا گفته شد و یا بازی Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper

نوشته شده توسط :مداد
سه شنبه 16 تیر 1388-08:05 ب.ظ
نظرات() 

How do you get taller in a day?
شنبه 1 مهر 1396 10:48 ق.ظ
Genuinely when someone doesn't understand then its up to other viewers that they will assist, so here it occurs.
foot problems
جمعه 24 شهریور 1396 08:51 ب.ظ
Howdy! I could have sworn I've visited this website before but after going through some of the posts I realized it's new to
me. Nonetheless, I'm certainly happy I found it and
I'll be bookmarking it and checking back often!
What is leg length discrepancy?
دوشنبه 30 مرداد 1396 06:13 ب.ظ
I couldn't resist commenting. Exceptionally well written!
lopsideddesert877.snack.ws
شنبه 21 مرداد 1396 04:39 ق.ظ
This is a topic that is near to my heart... Many thanks! Where are your contact details though?
Foot Problems
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:37 ب.ظ
What's up, after reading this amazing piece of writing i am also glad
to share my knowledge here with colleagues.
Foot Issues
شنبه 14 مرداد 1396 10:04 ب.ظ
hi!,I love your writing very a lot! percentage we keep in touch extra approximately your post on AOL?
I require a specialist on this space to resolve my problem.
May be that is you! Looking ahead to look you.
malenaoare.jimdo.com
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:34 ب.ظ
Hello to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this
web page, and your views are nice designed for new viewers.
How do you get a growth spurt?
یکشنبه 8 مرداد 1396 08:52 ق.ظ
I will right away grasp your rss as I can't find your email subscription link or newsletter service.
Do you've any? Kindly let me recognize so that
I could subscribe. Thanks.
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 01:35 ب.ظ
Thank you a lot for sharing this with all of
us you actually realize what you're speaking approximately!

Bookmarked. Please also talk over with my site =). We can have a link alternate contract among us
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 10:19 ق.ظ
Everyone loves it when folks come together and share ideas.

Great website, stick with it!
فرید
یکشنبه 21 تیر 1388 05:23 ب.ظ
سلام.جون من به این نظرا توجه كن.برو تو این لینك و عضو شو به بقیه هم خبر بده. لفطن
http://www.dir-link.com/page.php?id=reg&parent=farid
farid
چهارشنبه 17 تیر 1388 08:05 ب.ظ
به سلام مصطفی جون
ببین من یه وبلاگ دیگه درست كردم.از این به بعد به این جدیده سر بزن
ببین من تو رو با اسم مرجع تخصصی بازیهای ادونچر لینك كردم. تو لینك منو ویرایش كن.یادت نره!!!!!!!!!!!!!
farid
سه شنبه 16 تیر 1388 09:59 ب.ظ
salam mostafa jun! chetor metory?khufi?
bebin age khaste bashi biaim ba ham tabadole link dashte bashim
to mano ba esme "dard o del haye ye ashegh tanha" belink
to ham har esmi mikhay belinkamet boro tu webam o nazar bede
qorbunet.felan
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر